2024- 2025 н. рік.
Тема 5. Адаптації
Урок 5 Житєві форми як адптації
Урок 6. Екологічна ніша
Урок 1.
"На Урок"
Урок 2. Загальні закономірності формування адаптацій
Урок 3. Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях. Стратегії адаптацій
Урок4. Еколоічна пластичність.
Адаптивна радіація.
Вітаю вас.
05.05.
Урок: Трансплантологія. Репродуктивна медицина. пар.59
3. Опрацювати пар. 59. Підготувати повідомлення за вибором.
Урок: Генна інженерія пар. 60.
Параграф 60.
26.04.
Урок: Вчення М.І. Вавілова
Ключове поняття: Центри походження культурних рослин. пар.57.
1. Культурні рослини. стор.222
2. Центри походження культурних рослин
3. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості М.І. Вавілова.
4. Параграф 57.
Результат стор. 225.
Урок: Застосування результатів біологічних досліджень в медицині пар. 58 - 59
1. Опрацюйте пар 58- 59
Які теоретичні основи та напрямки сучасної медицини? стор. 229
2. Підготуйте коротке усне повідомлення: *внесок вітчизняних вчених в розвиток медицини. стор. 228
*можливості та перспективи репродуктивної медицини.
*досягнення трансплантології.
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у селекції, медицині, біотехнології.
Урок: Застосування результатів біологічних досліджень у селекції пар.55
Ключовий термін: Селекція
1. Селекція як наука
Напрямки селекційних досліджень стор. 215
2. Внесок вітчизняних учених у розвиток селекції стор.216. Усне повідомлення за вибором.
Помологія (від латинської pomum — плід, фруктове дерево і грецької logos — слово, вчення, розум) — наука про сорти плодових і ягідних рослин, відгалуження ботаніки. Помологічні дослідження фокусуються, переважно, на розвитку технологій культивування нових сортів фруктових дерев, вивченні їх фізіології. Метою помології є виведення дерев з підвищеною якістю фруктів, покращення продуктивності дерев, зменшення витрат на продукування фруктів. 4. Параграф 56.
Урок: Сучасні методи селекції пар. 56
1. стор. 218-219
Ключові поняття: Добір. Гібридизація. Індукований мутагенез. Поліплоідізація. Гетерозіс.
2. Генетичні основи гетерозису стор.219-220
3. Методи генетичної інженерії в сучасній селекції стор. 220
12.04. 11 В
14.04 11 Г А
Урок: Узагальнення теми "Сталий розвиток та раціональне природокористування."
стор. 213.
Захист практичної роботи №3
Контроль знань.
А.
1.Глобальні екологічні проблеми.
2.Види забруднення довкілля.
3.Наслідки забруднення.
Б.
Тестування .
16.03- 29.03 - заміна
05.04.
Екологічна політика в Україні пар. 52(озн)
Мета: сформувати знання про екологічну політику в Україні, Червону Книгу, Зелену Книгу, Чорні списки. Вміти пояснювати роль законодавства України та міжнародних угод.
Урок: Червона Книга та Чорний список тварин.
Зелена Книга україни. пар. 53, 54.
1. Структура Червоної Книги України стор. 205
Червоний список.
2. Роль людини у зникненні тварин (приклади, обгрунтування).
3. Порівняння Зеленої та Червоної Книги.
Урок:
1. Практична робота №3 стор. 206- 207.
" Оцінка екологічного стану свого регіону"
Роботу оформлюємо як Міні - проект с додатками.
2. Узагальнення теми. Просемінар - питання стор. 213. (за вибором)
Повторити пар.46- 54.
01.03.
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування.
Урок: Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні пар. 46.
1.
2. Глобальні екологічні проблеми стор.177
!!!Дайте характетистику глобальним проблемам, наведить власні приклади.
3.
4. Діяльність. стор. 179.
!!! Заповніть таблицю.
5. Параграф 46.
Ставлення : The Global Environment Outlook стор. 179 (за бажанням).
Урок: Види забруднення, їхні наслідки для екосистем. пар. 47
1.
Джерела і види забруднення. стор. 180
Підготуйте відповідь на питання
2. Наслідки забруднення для екосистем.
стор. 181
4. Параграф 47.
Перевірте свої знання.
22.02.
Урок: Вчення В. І. Вернадського про Біосферу та Ноосферу. пар. 45.
Опрацювати пар. 45, повт. пар. 33- 38.
Урок- узагальнення. стор.175. повт. пар.39-44.1. Розкрийте суть закону мінімуму. Наведить приклади.
2. Закон толерантності.
3. Правило екологічної піраміди.
4. Закон єдності живої речовини.
5. Закон Ноосфери.
15.02. 11 В
17.02. 11Г 11 А
Урок : Біосфера- глобальна екосистема.
пар. 43
1. Структура і межі Біосфери.
2. Біота.
3. Закони В.І. Вернадського
Виконати письмово.
Надіслати 15.02 до 17.00. ( кому - на клас рум).
5. Опрацювати пар 43.
Урок: Біохімічні цикли - умова існування Біосфери. пар. 44
Діяльність стор. 170
Заповнити таблицю.
Надіслати 15.02. до 18.00 (кому- на класрум)
Опрацювати пар.44.
10.02.
11. А (на самоізоляції)
Урок: Екологічні сукцесії пар. 41.
1.
2. Закономірності сукцесій.
Самостійна робота. Характеристика сукцесій.стор. 158.
4. Опрацювати пар. 41.
Урок: Агроекосистеми пар. 42. 1.
4.
5. Діяльність стор. 161- 162. Заповнити таблицю.
6. Параграф 42.
18.01.
Урок: Екологічні чинники. пар. 35
1. Пригадайте.
2.
3. Екологічні чинники - стор.134 таблиця 3
Наведить приклади адаптацій на вплив чинників стор.133
4. Діяльність. стор.134 - 135
5.Перевірте звої знання та вміння опрацював стор. 135 ( високий рівень!)Параграф 35
Урок: Закономірності впливу екол. чинників пар. 36
1.Дія екол. чинника
Наведить приклади еврі- і стенобіонтів.
3. Закони дії чинників стор.138.
* Випишить закони, наведить приклади їх дії.
* Діяльність стор.138 - 139
Словник:
Інвазійні (інвазивні) види — алохтонні (види за межами своїх природних ареалів) - види із значною здатністю до експансії, які розповсюджуються природним шляхом або за допомогою людини й становлять значну загрозу для флори й фауни певних екосистем, конкуруючи з автохтонними видами за екологічні ніші, а також спричиняючи загибель місцевих видів.
4. Завдання на стор. 139 - високий рівень!
Параграф 36.
11.01.21
Тема7 Екологія
Урок: Предмет вивчення, завдання та методи екології пар. 33
Створити план- конспект за пар. 33
1.Термін екологія (екос - будинок, логос - навчання, гр.) в науку ввів німецький біолог Ернест Геккель (рис.1.1). В 1866 році в роботі "Загальна морфологія організмів" він писав: “...суми знань, що відносяться до економіки природи: вивченню всієї сукупності взаємостосунків тварини з оточуючою його середовищем, як органічним, так і неорганічним, і, перш за все – його дружніх або ворожих відносин з тими тваринами і рослинами, з якими він прямо або побічно вступає в контакт" .
2.Види і методи екологічних дослідженьМетодичну основу екології як сучасної науки складає поєднання системного підходу, натурних спостережень, експерименту і моделювання. Екологічна практика охоплює собою безліч прийомів і методів досліджень, адекватних різноманіттю напрямів екології і тому тут перераховані лише деякі з них.
Режимні систематичні (моніторингові) спостереження за станом природних об'єктів і процесів і спливаючими на них антропогенними (техногенними) чинниками;
аналітичні дослідження природних і штучних (техногенних) об'єктів;
дослідження морфологічних параметрів природних об'єктів;
статистичні методи оцінки процесів і явищ;
дистанційні методи досліджень і методи спеціальної картографії;
методи математичного моделювання;
системний аналіз;
методи соціальної демографії;
паспортизація природних і штучних об'єктів;
екологічний менеджмент;
екологічний аудит.
Наведить приклади застосування методів
3.Функції екології стор. 126
Діяльність.
Заповнити таблицю стор. 127 ( контроль)
Пар. 33
Урок: Екологічні звязки. Екологічні закони.
1.
Наведить приклади
2. Екологічний закон
Основні екологічні закони
- Закон мінімуму Ю. Лібіха
- За стаціонарного стану лімітуючою буде та речовина, доступна кількість котрої найбільш близька до необхідного мінімуму. Стійкість організму визначається найслабшою ланкою в ланцюзі його екологічних потреб.
- Закон толерантності (закон Шелфорда)
- Відсутність або неможливість розвитку екосистеми визначається не лише нестачею, але й надлишком будь-якого з факторів (тепло, світло, вода тощо). Фактором, що лімітує процвітання організму, може бути як мінімум, так і максимум екологічного впливу, діапазон між якими визначає ступінь витривалості (толерантності) організму до даного фактора.
- Закон конкурентного виключення
- Два види, що займають одну екологічну нішу, не можуть співіснувати в одному місці нескінченно довго.
- Закон біогенної міграції атомів (закон В.І.Вернадського)
- Міграція хімічних елементів на земній поверхні та в біосфері в цілому здійснюється під переважаючим впливом живої речовини, організмів.
- Закон внутрішньої динамічної рівноваги
- Речовина, енергія, інформація та динамічні якості окремих природних систем перебувають у тісному взаємозв'язку. Зміна одного з показників неминуче призводить до функціонально-структурних змін інших за умови збереження загальних якостей системи — речовинно-енергетичних, інформаційних та динамічних.
- Закон генетичної різноманітності
- Все живе генетично різне й має тенденцію до збільшення біологічної різнорідності.
- Закон історичної незворотності
- Загальний процес розвитку біосфери та людства однонаправлений.
- Закон константності (сформульований В.І.Вернадським)
- Кількість живої речовини біосфери, утвореної за певний геологічний час, є постійною величиною.
- Закон кореляції (сформульований Ж.Кюв'є)
- В організмі як цілісній системі всі частини відповідають одна одній як за будовою, так і за функціями.
- Закон максимізації енергії (сформульований Г. і Ю.Одумами та доповнений М.Реймерсом)
- У конкуренції з іншими системами зберігається та з них, яка найбільше сприяє надходженню енергії та інформації й використовує максимальну їх кількість найефективніше.
- Закон максимуму біогенної енергії (закон Вернадського-Бауера)
- Будь-яка біологічна та біонедосконала система, що перебуває в стані стійкості нерівноваги (динамічно рухливої рівноваги з довкіллям), збільшує, розвиваючись, свій вплив на середовище.
3. Принципи застосування законів екології
стор. 130
Діяльність.
Заповнити табл. на стор.131
Параграф 34
18.01.
Урок: Екологічні чинники. пар.35
28.12.
Урок: Інвазійні захворювання. Профілактика пар 31.
Шляхи зараження стор. 116
3. Методи та заходи профілактики
3. Діяльність. Таблиця стор. 118
4. Параграф 31. Моніторінг.
Урок: Захворювання, що передаються статевим шляхом. Профілактика пар. 32
1. Особливості ЗПСШ
2.
3. Практична робота №2 стор.121
4. Параграф 32.
21.12.
Урок: Профілактика неінфекційних захворювань пар.29.
1. Поняття "хвороба".
2. Чинники ризику.
4. Параграф 29.
Урок: Профілактика інфекційних захворювань. пар.30
1.
2. Вивчить ознаки інфекційних хвороб
3. Випишить механізм і шляхи зараження стор. 112
4. Профілактика інф. захворювань
5. Діяльність стор. 113-114. Заповнити таблицю.
Параграф 30.
І. Актуалізація базових знань і мотивація навчальної діяльності
1.
2. Пригадайте з курсу Біологія людини- Що таке Імунітет?
« Свої- чужі». Тест он -лайн На Урок за кодом посилання в
реальному часі.
Вступний тест – актуалізація опорних знань по темі «
Імунітет»
https://www.youtube.com/watch?v=6tg80a4vvIQ 0.48.
Отже:
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Проблема.
Які молекулярні та клітинні механізми є основою
здатності імунної системи відрізняти « чуже» від «свого"
А.
Зверніть увагу!
Імунопривілейовані органи - мозок, очі,
плацента, сім’яники. Чому?
Зверніть
увагу! Вікова
інволюція.
Зверніть
увагу! Рециркуляція. Стовбурові
клітини.
В. Особливості функціонування імунної системи людини.
Робота
з підручником стор. 101
*
Увага! NK- лімфоцити!
Природні
кілери або NK-клітини — великі гранулярні лімфоцити, що є частиною
вродженого (неспецифічного) імунітету, оскільки, на відміну від Т- і В-лімфоцитів, на їхній поверхні відсутні
антиген-специфічні рецептори.
Природні
кілери NK- клітини становлять 5 -10 %
від загальної кількості лімфоцитів у
крові людини.
*
Лови помилку!
Зверніть увагу! Детермінантна група антигена-
ЕПІТОП
https://www.youtube.com/watch?v=dRqNbyqv_iU 9.54- 10.40
Висновки.
Отже, основою
здатності імунної системи відрізняти «чуже» від «свого» є механізми взаємодії чужорідних антигенів з відповідними
антитілами.
Робота з
підручником. Біологія + English p.103
Clonal selection
theory.
Frank Macfarlane Burnet
«Clonal selection theory is a scientific theory in immunology that explains the functions of cells (lymphocytes) of the immune system in response to specific antigens invading the body. The concept was introduced by the Australian doctor Frank Macfarlane Burnet in 1957, in an attempt to explain the formation of a diversity of antibodies during initiation of the immune response. The theory has become a widely accepted model for how the immune system responds to infection and how certain types of B and lymphocytes are selected for destruction of specific antigens».
Клонально-селекційна
теорія (або теорія
Бернета) - теорія, згідно з якою в організмі
виникають
клони клітин, іммунокомпетентних відносно різних
антигенів; антиген
вибірково контактує з відповідним
клоном, стимулюючи вироблення їм антитіл.
тести на COVID
Імунітет проти КОРОНИ
Урок: Імунокорекція. Імунотерапія. пар.є28.
1. Виконайте вступну вправу стор. 104
2.
3.
4.
5.
6.
7. Опрацювати пар. 28.
07.12
11 В - Готуємось до Показового уроку он- лайн.
1.Повторити тему "Імунітет" (біологія людини 8 клас)
2. Параграф 27, стор. 100 - 103 (11 клас)
09.12.
11 Г А
Урок: Вплив стресових чинників на організм людини пар. 25
1. Стресори
2. Механізм впливу стресорів. Схема стор. 93
Ланки стрес - системи.4. Параграф 25
5. Результат стор. 95 питання 10 письмово.
Урок: Вплив навколишнього середовища на здоров'я людини пар. 26
1. Абіотичне середовище стор. 96-97
2. Біотичне середовище
3. Анторопічне середовище
4. Параграф 26
5. Діяльність стор 98- 99
Заповніть таблицю
30.11.
11 В
02.12
11 Г, А
Урок: Негативний вплив куріння на здоров'я
пар. 23
1. Тютюнова залежність.
Вейпінг - "вдихати та видихати пару"
2.Нікотин - це АЛКАЛОЇД!
3.
4.Діяльність стор.87. Заповнити таблицю письмово.
Питання:
Як навчитися не піддіватися шкідливим впливам оточення?
5. Опрацювати пар. 23
Урок: Негативний вплив наркотиків. пар.24
1. Психоактивні речовини.
Наркотики
23.11.
11 В Meet - 9. 30.
25.11.
11 Г Meet - 9. 00
11 А Meet - 10. 00.
Урок: Статева культура і безпека життя людини. пар. 21 дод. читання.
1.
2. Підготуйте відповідь : Статева культура, її компоненти. стор. 76 -77.
Пояснить, чому статева культура- важлива складова здорового способу життя ?
Сформулюйте свою позицію до соціального інституту шлюбу, родини.
3. Сексуальне та репродуктивне здоров'я.
4. Біологія психологія. стор.79
Висловіть свою думку відносно "Піраміди потреб" А. Маслоу в мотивації людини. Творча робота за бажанням.
5. Опрацювати пар.21. Результат стор.79, питання 9 письмово ( за бажанням).
Урок: Негативний вплив алкоголю на здоров'я людини. пар.22
1. Алкоголь - етанол. 3. Негативний вплив алкоголю. Заповніть таблицю.
5. Ставлення.
Біологія +Англійська мова. стор.83 (за бажанням)
6. Опрацювати пар. 22, п.21
16.11
11В - Meet 10.00
Урок: Узагальнення теми 5: Адаптації.
Тестування.
18.11.
11Г - Meet 10.00, 11А - Meet 11.00
Урок: Узагальнення теми 5: Адаптації.
Тест.
11 А
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя.
Урок: Науки, що вивчають здоров'я людини пар.19
1. Пригадайте! У чому сутність біосоціальної природи людини?
2. Холістичний підхід в сучасному розумінні розуміння Здоров'я людини. стор.69-70
4. Діяльність. Робота з таблицею стор. 71. письмово
5. Вивчити пар. 19. Результат самоконтроль стор.71
Урок: Здоровий спосіб життя, принципи і складові пар. 20
Mens sana in corpore sano
В реальності трапляється зрідка. Чому?
1. Біологічні основи принципов здорового способу життя. стор. 72-73
Вивчить принципи, розкрийте їхню сутність.
2. Складники здорового способу життя. стор.73-74
09.11. 11 В
11.11. 11 Г, 11А
Урок 17: Адаптації паразитів та їх хазяїв.
пар 17.
1. Паразити різних царств. Різні форми адаптацій.
стор. 60-61
2. Вплив паразитів на організм хазяїна. стор.61-62
3. Відповідь організма хазяїна на оселення паразитів стор.62. Результат питання стор.63.
Урок 18: Адаптивні біоритми. пар.18
1. Причини біоритмів
2. Типи і значення адаптивних біоритмів.
3. Фотоперіодизм. стор.66
Виконати завдання письмово. ( контроль на уроці)
5. Вивчити пар. 18, повт 17.
6. Узагальнення теми 5 "Адаптації" стор.68.
Готуємось до контролю знань.
02.11. 11 В
28.10. 11 А, Г
Урок 15,16: Паразитизм. пар 15.
Форми і роль паразитизму.
пар.16.
1.
Паразитизм – это симбиотические отношения двух видов, полезные для одного вида и вредные для другого, при которых организм, принадлежащий к одному виду (паразит), живет внутри или на теле представителя другого вида (хозяина), используя его в качестве источника пищи. Явлению паразитизма присущи следующие общие черты: 1) та или иная степень опасности для хозяина; 2) более или менее постоянная связь между хозяином и паразитом; 3) полная зависимость паразита от пищи, получаемой от хозяина в виде либо переваренных продуктов, либо тканей его организма.
- Дать определение паразитизма.
- Перечислить общие черты, характерные для паразитизма.
- Привести примеры паразитизма.
- В чём отличие паразитизма от отношений «хищник – жертва»?
- Как классифицируют паразитов по месту их обитания?
- Как классифицируют паразитов по месту их обитания?
2. Роль паразитизму в природі.
Повт. пар. 13, 14.
26.10
11 В
Урок 13: Симбіоз тай його форми. пар 13.
1. Сучасні уявлення про симбіоз.
Симбиоз (от греч. symbiosis «совместная жизнь») — это близкое сообщество живых организмов, принадлежащих к разных видам. Такое сообщество может принимать различные формы в зависимости от природы отношений между двумя видами и от того, полезны эти отношения или вредны. Известны три формы симбиоза — мутуализм, комменсализм и паразитизм.
|
- Дать определение симбиоза.
- Перечислить формы симбиоза.
- Дать определение мутуализма.
- Привести примеры мутуализма.
- Дать определение комменсализма.
- Привести примеры комменсализма.
|
2. Форми симбіозу.
Роздивиться малюнки. Вивчить форми симбіозу стор. 47-48
Мутуализм – это отношения, полезные для обоих совместно существующих видов. Природе известны многочисленные примеры симбиотических отношений, от которых выигрывают оба партнера. Например, для круговорота азота в природе чрезвычайно важен симбиоз между бобовыми растениями и почвенными бактериями. Эти бактерии — их еще называют азотфиксирующими — поселяются на корнях растений и обладают способностью «фиксировать» азот, то есть расщеплять прочные связи между атомами атмосферного свободного азота, обеспечивая возможность включения азота в доступные для растения соединения, например аммиак. В данном случае взаимная выгода очевидна: корни являются местообитанием бактерий, а бактерии снабжают растение необходимыми питательными веществами.
3. Виконайте завдання Діяльність стор.48-49 письмово.
4. Роль симбіозу в еволюції.
4. Результат стор.49
5. Вивчити пар. 13.
Урок 14: Організм як середовище мешкання. пар.14.
1.
Виконайте Практичну роботу 1. стор. 52.
Зробить висновки.
4. Вивчити пар. 14, повт. пар 13.
Приклади поширення паразитизму пар.15
12.10
11 В
07.10 11Г, 11А
Урок 11: Способи терморегуляції. пар.11.
1. Поняття "терморегуляція".
2. Способи терморегуляції ( етологічна, фізична, хімічна) стор.39
3. Пойкілотермія, гомойотермія.
4. Правило Бергмана
5. Правило Аллена
6. Діяльність. стор 40-41 письмово. 7. Вивчити пар 11.
Урок 12: Грунтове середовище існування. пар.12.
1. Склад грунту
2. Едафобіонти. Адаптації до середовища.
3. Вивчити пар.12. Діяльність стор.45 усно.
21.09. 11.В
Увага! Готуємось до моніторінгу знань 28.09.
пар.2 стор. 9, 11 ( табл)
пар.3 стор.13-14
пар.4 стор.15-17
пар.6 стор.22-23
пар.7 стор.25-26
пар.8 стор.27-28
05.10
11 В
Урок 9: Водне середовище існування. пар 9
1. Умови існування
2. Групи гідробіонтів
- Пелагічні організми — рослини чи тварини, що живуть у товщі, або на поверхні води.
- Нейстон — сукупність мікроорганізмів, що живуть у поверхневій плівці води на кордоні водного та повітряного середовищ.
- Плейстон — рослинні або тваринні організми, що живуть на поверхні води, або напівзанурені у воду.
- Реофіли — тварини, що пристосувалися до життя у проточних водах.
- Нектон — сукупність водних активно плаваючих організмів, здатних протистояти силі течії.
- Планктон — різнорідні, в основному дрібні організми, що вільно дрейфують у товщі води і не здатні опиратися течіям.
- Бентос — сукупність організмів, що мешкають на ґрунті та у ґрунті дна водойм
Діяльність. стор.33- Д.З. пар.9
Урок 10: Наземно- повітряне середовище. пар.10
1. Склад. Умови.
3. Діяльність стор.36-37 письмово.
4. Вивчити пар 10.
23.09. 11А 11Г
Увага! Готуємось до моніторінгу знань 30.09.
пар.2 стор. 9, 11 ( табл)
пар.3 стор.13-14
пар.4 стор.15-17
пар.6 стор.22-23
пар.7 стор.25-26
пар.8 стор.27-28
05.10. 11 В
Урок 8: Середовище існування ( пар.8)
1. Умови існування
2. Ресурси середовища
3. Вплив організмів на середовище
4. Правило "максимального тиску життя." Розкрийте роль живих організмів в перетворенні речовини та енергії в екосистемах.
Правило «максимального тиску життя» – організми використовують весь наявний ресурс та розмножуються з такою інтенсивністю, яка забезпечує максимально можливе їх число. ... Сила протидії дорівнює силі дії (тиску).
5. Діяльність. стор. 29
Виконуємо письмово.
Д.З: пар.8 Завдання для самоконтролю стор. 29
Урок7: Поняття про спряжену еволюцію та коадаптацію (пар.7)
1. Дайте означення понять еволюція, природний добір, міжвидова боротьба, адаптація.
Форми взаємодії організмів різних видів в екосистемах є виявами міжвидової боротьби за існування. Вона досягає особливої інтенсивності у випадках, коли вдосконалення однієї групи організмів зумовлює необхідність удосконалення іншої, залежної групи. Отже, природний добір на більш високих рівнях організації біологічних систем може виявлятися у взаємному доборі залежних один від одного видів, про що у своїй праці «Походження видів шляхом природного добору...» говорив ще Ч. Р. Дарвін.
Поняття спряженої еволюції, або коеволюції.
Подальші дослідження виникнення та становлення взаємозв'язків організмів в угрупованнях привели до виокремлення поняття «коеволюція», яке було застосоване екологами Паулем Ерліхом і Пітером Рейвеном 1964 року для опису координованого розвитку різних видів у складі однієї екосистеми. Як приклад коеволюції наводився опис взаємозв'язку рослини й гусениці.
Рослина, захищаючись від поїдання, виробляє отруйні для гусениць речовини. Натомість певні види гусениць, зокрема гусениці метелика монарха, унаслідок еволюції набули нечутливість до рослинних отрут.
Більш того, вони накопичують ці отрути у своєму тілі й самі стають неїстівними для птахів.
У сучасній біологічній науці для позначення механізму взаємозумовлених змін складників угруповання, що розвивається, використовують термін спряжена еволюція, або коеволюція.
2. Гіпотеза ( принцип) "Чорної Королеви"
Термин происходит из произведения Льюиса Кэрролла «Алиса в Зазеркалье», из диалога Алисы с Чёрной Королевой:
— У нас, — сказала Алиса, с трудом переводя дух, — когда долго бежишь со всех ног, непременно попадёшь в другое место.
— Какая медлительная страна! — вскричала Королева. — Ну а здесь, знаешь ли, приходится бежать со всех ног, чтобы только остаться на том же месте.
Гипотеза выдвинута, чтобы объяснить два различных явления: преимущество полового размножения на уровне особи и постоянную эволюционную гонку вооружений между конкурирующими разновидностями и их паразитами. В первой (микроэволюционной) версии гипотезы половое размножение, смешивая гены матери и отца, может позволить наиболее приспособленным потомкам удержаться в экологической нише, которую вид занимает в экосистеме. Во второй (макроэволюционной) версии вероятность исчезновения для групп организмов, как предполагается, является постоянной в пределах группы и случайной среди групп.
3. Коеволюція
21.09. 11В
Увага! Готуємось до моніторінгу знань 28.09.
пар.2 стор. 9, 11 ( табл)
пар.3 стор.13-14
пар.4 стор.15-17
пар.6 стор.22-23
пар.7 стор.25-26
пар.8 стор.27-28
Урок 6: Екологічна ніша ( пар.6)
Ширина екологічної ніші
сторінка 22
Правило обязательного заполнения экологической ниши
Экологическая ниша не может быть пустой. Если ниша пустеет в результате вымирания какого-то вида, то она тут же заполняется другим видом.
Среда обитания обычно состоит из отдельных участков («пятен») с благоприятными и неблагоприятными условиями; эти пятна нередко доступны лишь временно, и возникают они непредсказуемо как во времени, так и в пространстве.
Свободные участки или «бреши» в местообитаниях возникают непредсказуемо во многих биотопах. Пожары или оползни могут приводить к образованию пустошей в лесах; шторм может оголить открытый участок морского берега, а прожорливые хищники где угодно могут истребить потенциальных жертв. Эти освободившиеся участки неизменно заселяются вновь. Однако самыми первыми поселенцами не обязательно будут те виды, которые в течение длительного времени способны успешно конкурировать с другими видами и вытеснять их. Поэтому сосуществование преходящих и конкурентоспособных видов возможно так долго, как с подходящей частотой появляются незаселённые участки. Преходящий вид обычно первым заселяет свободный участок, осваивает его и размножается. Более конкурентоспособный вид заселяет эти участки медленно, но если заселение началось, то со временем он побеждает преходящий вид и размножается. (Бигон и др., 1989)
Виконати завдання "Діяльність" стор.23
Д.З: пар 6
Урок 5: Життєві форми. Адаптації до середовища ( пар. 5)
1. Наведить приклади і риси адаптацій
Поміркуйте!
Діяльність. Перевірте вміння застосовувати теоретичні знання на практиці. стор. 19-20
Д.З: пар 5
14.09. 20. 11 В
16. 09.20. 11 А Г
Урок 4: Поняття про екологічно пластичні види.
Адаптивна радіація ( пар.4)
1.
2. Адаптивний потенціал визначає екологічну пластичність виду
3. Адаптивна радіація.
4. Діяльність. за планом таблиці стор. 17
5. Д.З: пар 4
Урок 3: Формування адаптації на молекулярному і клітинному рівні
Стратегії адаптацій. ( пар. 3)
1. Механізми адаптацій
Адаптації усіх рівнів організації живого ґрунтуються на змінах молекулярного рівня
Більшість розглянутих нами в попередніх параграфах прикладів адаптацій були пов’язані із пристосуваннями організмового рівня. Але всі вони мають своє «коріння» на молекулярному рівні, оскільки основним матеріалом еволюції є саме спадкова мінливість, що виникає внаслідок змін генетичного матеріалу. Тобто, на якому б із рівнів організації живого адаптація не мала вияв, еволюція фіксуватиме її саме на молекулярному. З огляду на це власне молекулярні та клітинні адаптації заслуговують більш детального розгляду.
Грозщеплювати (рис. 4.1, Б).
Рис. 4.1. Стійкість бактерій до антибіотиків
А. Колонія пліснявого гриба пеніцилу виділяє антибіотик до середовища, який спричиняє загибель бактерій: утворюється вільне від них кільце навколо колонії. Б. Різні антибіотики, якими просочені білі папірці, з різною ефективністю діють на одну й ту ж бактерію, яка утворила жовтувату поволоку на поверхні поживного середовища. В. Зміна кількості стійких до антибіотика бактерій-сальмонел із часом.
Із середини ХХ ст. людство почало активно використовувати антибіотики для лікування й профілактики бактеріальних інфекцій у медицині та ветеринарії. Унаслідок значна кількість цих речовин почала потрапляти в довкілля. Ті бактерії, що мали гени ферментів стійкості до антибіотиків, почали переважно виживати, тобто відбиралися природним добором. Тому поступово ці гени поширювалися в популяціях (оскільки їх носіїв ставало усе більше), а завдяки горизонтальному перенесенню генів1 — й між видами. У результаті значна кількість бактерій набула стійкості до антибіотиків (рис. 4.1, В). Отже, вилікувати інфекції, спричинені такими стійкими до антибіотиків бактеріями, стало значно складніше, і смертність від них, на жаль, зросла
Ще одним доречним прикладом адаптації на клітинному рівні є втрата ядра та мітохондрій еритроцитами ссавців. Унаслідок цього еритроцит набуває дископодібної двоввігнутої форми (, що дозволяє кисню краще проходити до середини цитоплазми й сполучатися з гемоглобіном1.
1 Двоввігнута форма скорочує відстань між поверхнею еритроцита й найглибше розташованою точкою в середині, порівняно зі сферичною (там ця відстань дорівнює радіусу), тому дифузія газів із плазми крові до середини еритроцита відбувається швидше +
2. Стратегії адаптацій
Рудеральна рослинність — смітникові види бур'янів, супутники жител людини, зустрічаються на смітниках, біля заборів, на узбіччях доріг, в інших місцях людини, на покинутих місцях, відвалах тощо. Як правило, мають захисні пристосування - шипи, пекучі волоски, отруйні речовини.
Рудерали часто мають різні пристосування для захисту від знищення людиною та тваринами (отруйні речовини, шипи, жалкі волоски та ін.). Разом з сегетальними (бур'яново-польовими) рослинами складають групу бур'янової рослинності.
До рудеральних рослин належать:
дурман
білена
кропива
лопух
суріпиця звичайна
конопля
Поміркуйте!
Завдання для самоконтролю стор. 14.
Д.З: пар 3
2020- 2021 н. рік
14.09.20.
*****************************************
2019-2020 н. рік.
26.05.20
Урок: Молекулярна генетика, біологія. пар. 63
Методи:
- гібридизації
- секвенування
- ПЛР
- генетичні маркери
- перенесення генів
- клонування
- інженерія.
Урок: Біологічна небезпека та біологічна безпека пар. 64
Теоретична база пар. 64.
Всім бажаю міцного здоров'я та успіхів!
19.05.20.
11 В 11 Б
Код доступу 3083725
Урок: Застосування результатів біологічних досліджень у біотехнології (пар. 62)
1.Поняття Біотехнологія.
2.Основні напрямки
3.Розвиток біотехнологій в Україні стор. 244
4. Професія- Біотехнолог!
Теоретична база пар. 62.
Урок: Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.
1.Молекулярна генетика
2. Молекулярна біологія.
3. Біохімія
Інженерна ензимологія
Мікробіологічний синтез
Екологічна інженерія
Теоретична база пар 63, повторити пар. 62.
12.05.20
11 В 11 Б
Після опрацювання матеріалів уроку, виконайте тестові завдання.
Код доступу 378191
13.05.20
11 Г Код доступу 392293
15.05.20.
11 А Код доступу 314398
Урок: Генна інженерія в медицині.
Досягнення регенеративної медицини та онкології (пар. 60)
1. Генна інженерія.
Генотерапія.
2. Цитотерапія
3. Суть найновіших підходів сучасної онкології
Променева терапія.
Імунотерапія
Теоретична база пар.60.
Урок: Біоетичні проблеми сучасної медицини.( пар. 61)
1. Біоетика.
Принципи біоетики (вивчити стор. 238-239)
Теоретична база пар.61.
12. 05.20.
Контрольне тестування
06.05 20. 12.00- 13.00
11 А Код доступу 154834
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
11 Б Код доступу 358852
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
11 В Код доступу 806298
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
11 Г Код доступу 125623
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
Увага!
Готуємось до перевірочної роботи - тест за кодом доступу в режимі он- лайн 06.05.20. Початок 12.00- 13.00.
Повторюємо ( вчимо!) "Застосування біологічних досліджень у селекціі, біотехнології"
Реєструємось он -лайн: Прізвище, ім'я, клас.
04.05.20. 11В 11А
0.6.05.20. 11Г
08.05.20. 11 А
Урок: Досягнення трансплантології, репродуктивна медицина та донорство ( пар. 59)
1. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини.
2. Досягнення трансплантології.
Трансплантація. Експлантація.
3. Донорство крові
Донорствояйцеклітин
Урок: Генна інженерія в медицині.
Регенеративна медицина та онкологія ( пар. 60)
1. Генная інженерія. Генотерапія.
2. Регенеративна медицина
3. Суть найновіших підходів сучасної онкології
Імунотерапія
28.04.20. 11В 11Б
29.04.20. 11Г
Урок: Контроль знань
Тести за кодом доступу для усіх!
Тести мають бути коректно підписані для оцінювання.
Завдання в зошитах ( тількі з позначкою вчителя "письмово") виконуються учнем (1- 2 сторінки!) і надсилаються в день уроку за розкладом. До 19.00
Урок: Застосування біологічних досліджень у медиціні (пар. 58)
1.Розділи та основні завдання сучасної медицини
Парамедики
4. Обчислить свій адаптивний потенціал ( для себе) стор.229
Завдання в зошитах ( тількі з позначкою "письмово") виконуються (1- 2 сторінки!) і надсилаються в день уроку за розкладом. До 18.00
Тести за кодом доступу для усіх!
Код доступу 836202
Код доступу 830764
Код доступу 344969
Код доступу 523466
21.04.20. 11В, 11Б
22.04.20. 11Г
24.04.20. 11А
Урок: Сучасні методи селекції
Ключові поняття: Добір. Гібридизація. Індукований мутагенез. Поліплоідізація. Гетерозіс.
1. Вивчить ключові терміни і понятті на стор. 218
2.Генетичні основи гетерозису
https://www.youtube.com/watch?v=_k6xjCZszIk
3. Генетична інженерія
https://www.youtube.com/watch?v=Qd38YzHvSrU
4. Перевірте свої знання стор.221 теоретична база пар.56.
Урок: Вчення М.І. Вавілова
Ключове поняття: Центри походження культурних рослин.
1. Культурні рослини. стор.222
2. Центри походження культурних рослин
https://www.youtube.com/watch?v=k01yjGaZ9RI
3. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості.
https://www.youtube.com/watch?v=oHkyy7YJYFw
4. Самоконтроль стор.225. Теоретична база пар. 57, повт 56
https://www.youtube.com/watch?v=PxQXZFAwlwE
14.04.20.
УРОК-УЗАГАЛЬНЕННЯ.
Концепція сталого розвитку та раціональне природокористування.
Увага! Обов'язковим для виконання є завдання на стор.212
Біологія + естетика.( письмово, чітко змістовно на 1 сторінку)
1. Що таке природоохоронна естетика?
2. Обгрунтуйте значення естетики й екологічного мислення в розв'язуванні сучасних екологічних проблем.
"Роботи- близнюки" перевірятися не будуть.)))
3. Теретична база. Повторити параграфи 51-54
14.04.20.
Тема: Застосування результатів біологічних досліджень.
Урок: Застосування результатів біологічних досліджень у селекції.
Ключове поняття: Селекція
https://www.youtube.com/watch?v=hOhYJ7d-Mhw
https://www.youtube.com/watch?v=VzeMrmMXLQc
1. Поміркуйте! Письмова відповідь. Теоретична база стор. 214- 217, пар. 55.
https://www.youtube.com/watch?v=dAuvcO-L0mY
Завдання для тіх, хто здає ЗНО з біології
join.naurok.ua
Код доступу 474315
07.04.20.
Вітаю!
Урок: Червона Книга України.
Основна мета: ознайомитись зі списком видів організмів які перебувають під загрозою зникнення на території України. Зверніть увагу на категорії та критерії в залежності від ступеня загрози зникнення. (бажано виписати і вивчити)
1.Опрацьовуваємо матеріал пар. 53 стор 204.
2. Виконуємо Практичну роботу 3: Оцінка екологічного стану свого регіону.
Роботу оформлюємо в зошиті. Використайте різні цікаві форми виконання.
https://www.youtube.com/watch?v=JI-jR9pNBqE
https://www.youtube.com/watch?v=s1MldaS8z0A
https://www.youtube.com/watch?v=wWQsQh6P7G0
https://www.youtube.com/watch?v=uiqQsmzM3zY
https://www.youtube.com/watch?v=Ddx71R1cacUhttps://www.youtube.com/watch?v=NTyxJQDIKM4
https://www.youtube.com/watch?v=E7bTFj06VCY
3. Пе6ревірте свої знання. Самоконтроль. стор 207. Теоретична база- пар. 53.
Код доступу 523466
Урок: Концепція сталого розвитку.
https://www.youtube.com/watch?v=4cFkz91q2fs&list=PLFVSJgZgf7h-qJBQG9cs8SUSNKxKdqt0k&index=17&t=0s
1. Сталий розвиток природи і суспільства. стор.209.Зверніть увагу на 5 принципов. Підготуйте усну відповідь.
2. Розкрийте основні принципи раціонального природокористування. стор. 210-211
В чьому суть: Екологічна освіта. Екологічне мислення. Екологічний слід.
3. Результат. Завдання для самоконтролю стор. 212 усно.
Теоретична база- пар. 54.
Біологія і естетика...
Краса живої природи.
https://www.youtube.com/watch?v=NaPuGVy7u8c
https://www.youtube.com/watch?v=Q4JvdzIBTRg
https://www.youtube.com/watch?v=C87uQdUHDdM
31.03.20
Вітаю вас!
Тема: Сталий розвиток та раціональне природокористування
Урок 6: Антропічний вплив на біорізноманіття
Мета: сформувати знання про біорізноманіття, з'ясувати напрями антропічного впливу на біорізноманіття , вчитися аналізувати інформацію та визначати наслідки впливу на біорізноманіття.
Базові поняття: біорізноманіття, антропічний вплив, руйнування середовища.
1. Моміркуйте!
-Позитивний чи негативний, з вашої точки зору, є вплив людини на живу природу та оточуюче середовище? Наведить приклади.
-Чи завжди цей вплив є негативним? Обгрунтуйте.
2.Виконайте Вступну вправу на стор. 196.
- Чому, незважаючи на дивовижну адаптованість, видове різноманіття внаслідок антропічних впливів зменьшується?
3.Опрацюйте зміст статті Які основні причини зменьшення біорізноманіття стор.196, заповнить таблицю на стор. 199.
Запам'ятайте!
Біорізноманіття України нараховує понад 72 тис видів рслин, тварин і мікроорганізмів. Гриби і слизовики 15 тис., водорості 5 тис., лишайники !,2 тис., мохи 800 і судинні рослини 5,1 тис. видів Але в наш час відбувається швидке скорочення видів. Так до першого видання Червоної Книги України (1980р) було занесено 151 вид послин та 85 видів тварин, а в1996 р. рослин 541 вид, а тварин 382 види!
Які причини стримкої деградації біорізноманіття?
Якщо ви можете перелічити і дати характеристику, ви впоралися. Молодці!
А які наслідки? Втрата біорізномвніття і порушення процесів саморегуляції в екосистемах - головна причина масових ЕПІДЕМІЙ!!!
Тепер зрозуміло, чому Людство отримало ще і СOVID-19!
Тількі збереження біорізноманіття як величезного генофонду планети забеспечить стабільність Біосфери!!! Людство має можливість позбутися небезпечних смертельних інфекцій!!!
Хочете знати ЯК? тоді помікруйте, запропонуйте свої заходи і перевірте себе, прочитавши статтю стор. 198
Результат. Виконайте завдання для самоконтролю, за певним рівнем. Базовий матеріал параграф 51.
Урок7: Екологічна політика в Україні
Мета: сформувати знання про екологічну політику в Україні, Червону Книгу, Зелену Книгу, Чорні списки. Вміти пояснювати роль законодавства України та міжнародних угод.
1. Поміркуйте!
-Що вам відомо про законодавчі документи з охорони природи в Україні.
- наведить приклади з власного досвіду участі у природоохоронних заходах.
Пам'ятаете " Нагодуй тваринку!"? )))
2 В чему полягає суть екологічної політики? Основні цілі і принципи.
Випишить іерархічні рівні екополітики. стор. 200 Спробуйте повторити і пояснити.
Вдалося? Молодці!
3. Працюємо с іл.84 Стратегічні цілі екополітики України- 5!
Спробуйте прокоментувати ціль 1... 2... 3... 4... 5.
Перевірте себе опрацювавши статтю стор. 201.
4. Підготуйте міні- доповідь за питанням Що передбачає Міжнародне співробітництво України у сфері екополітики? Базовий матеріал на стор. 202.
5. Діяльність. Заповніть таблицю на стор. 203
6. Результат. Виконайте завдання для самоконтролю на стор. 203 ( за вибором) Базовий матеріал параграф 52
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Ця тема передбачає додаткове читання, спостереження, моніторінг, застосування власного досвіду.
Бажаю успіхів!