2023-2024 р.н.
Вітаю!
2год. на тиждень
Підручник Біологія 8 клас В. І. Соболь
ВСТУП.
Урок 1.пар.1
Урок1,2. Життєдіяльність організму пар 2
Урок 3,4 Регуляторні системи пар.3
Урок Значення знань про людину пар4
Урок 6 Узагальнення "Вступ"
Самоконтроль стор.23 на уроці
ТЕМА1. Метаболізм - основна властивість живого
Урок 7 Обмін речовин та перетворення енергії пар. 5
Отже... висновок на цьому етапі
2.
3.
Діяльність. стор.26
Урок 8
Мета: закріплення знань з пар. 5 "Метаболізм"
1. Вступний тест он лайн
2. Захист роботи. Теоретичний мінімум.
3. Завдання для С.К.
Д.З. пар.5
Урок 9: Харчування та обмін речовин. Їжа людини. (пар. 6)
2.
стор.29-30
4.
Урок 10. Значення компонентів харчових продуктів. пар. 7
Урок 11 Узагальнення теми "Обмін речовин та харчування
1. Опрацювання та обговорення стор.36
2. Самоконтроль знань Тест 2 стор.37
Тема 2. ТРАВЛЕННЯ
Урок 12 Травлення людини
Будова травної системи пар.8
2. Робота з підручником стор. 39
3.
Травні залози стор.43
4. Робота з підручником стор. 40 запис у зошиті
5. Висновки
6. Д.З. пар.8
Діяльність стор.41Дослідницький практикум
"Дія ферментів слюні на крахмаль".
Пояснити результати дослідження (письменно)
Урок 13 Травлення у ротовій порожнині пар 9
2. Робота з підручником стор.43
Урок 14. Лабораторне дослідження
"Будова зубів"
Формула зубів
алгоритм виконання стор. 44-45
Заповнення таблиці стор.45
Теоретичний мінімум – пара. 8,9
Урок 15. Травлення у шлунку. пар10 І частина
Урок 16. Шлунковий сік. Регуляція травлення у шлунку. пар.10 ІІ частина
Д.З. пар.10.
Діяльність стор. 48-49 (п)
Урок 17. Травлення у кишечнику. пар.11
Урок 18 Регуляція травлення.
Харчові розлади пар.12
1
2. Хвороби органів травлення стор.55
3. Харчові розлади стор. 55-56Д.З. пар.12 повт пар. 8-11
Урок 19. Узагальнення теми 2.
1. стор.58 Теоретичний мінімум
2. Самоконтроль Тест 3 стор.59
3.Підсумковий тест "На урок" у реал часі
ТЕМА 3. ДИХАННЯ
Урок 20. Дихання. Значення. пар.13
Діяльність стор.63
Пригадайте з курсу ботанікиД.З. пар.13
Урок 21 Дихальна система людини пар.14
Пневмоторакс — скупчення газу (найчастіше, повітря) у плевральній порожнині з одночасним підвищенням тиску в ній, внаслідок чого відбувається поступовий колапс легені.
Сурфактант - суміш поверхнево-активних речовин, що вистилає легеневі альвеоли зсередини. Перешкоджає спаду стінок альвеол при диханні рахунок зниження поверхневого натягу плівки тканинної рідини, що покриває альвеолярний епітелій
Пригадате з курсу зоології як дихають тварини різних типів і класів
Урок 23 Процеси дихання пар.16.
1.
УВАГА!!! ЧАДНИЙ ГАЗ - СО!!! HbCO - cтійка небезпечна сполука- карбоксигемоглобін!!!
4.
Вправа1 стор.70
Д.З пар.15 Вправа 2,3 стор.70-71
Перевір себе!
Самоспостереження. Висновки
Урок 24 Регуляція дихання. Профілактика захворювань Д.С.
1.
2. Захисні дихальні рефлекси
4. Захворювання органів дихання. стор.73
Д.З. пар16 Діяльність стор.74-75 Творча робота
Урок - узагальнення теми "Дихання"
1. С.К. стор.77
2. Захист робіт
ТЕМА 4. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИНУрок: Внутрішнє середовище пар.17
"The Wsidom of the Body" - "Мудрість тіла" У. Кеннон Д.З. пар.17 С.Р. з ілюстрацією стор.81
Урок Кров і лімфа
Л.Р.№1 Мікроскопічна будова крові людини Алгоритм стор. 84-85
Д.З. пар18 Кросворд Транспорт речовин стор.85 Готуємо відповіді до Б.Д.
Урок28 Лабораторна робота "Мікроскопічна будова крові"
Урок Кровотворення. пар.19
Урок Групи крові. Переливання крові пар.20
Карл Ландштейнер
Яка в тебе група крові і що вона може розповісти?
Це цікаво!
Біологія + психологія стор. 93.
Вивчити пар. 20.
Тромбоцити -кров'яні платівки
Діяльність стор.93
Лейкоцити. Імунітет
Урок Система кровообігу
Урок Кровоносні судини. Рух крові.
ТЕМА 5 Виділення. Терморегуляція.
Урок Виділення - важливий етап обміну речовин. пар. 24-25 (2 урока)
І
ІІ
Урок Шкіра: будова та функції
Діяльність стор.118-119 виконати в зошиті за алгоритмом.
Пар. 26, 27
Тема 6. Опора та рух.
Урок Опора людини. пар.28
Лабораторне дослідження (в зошиті)
"Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканин" стор.128
Урок Кістка - орган опорної системи. пар. 29
Пар. 29.
Діяльність стор.132 Заповнити таблицю "Характеристика окремих кісток людини.
Урок Скелет людини пар.30
Плечовий пояс: 1 - лопатка; 2 - ключиця. Скелет вільної верхньої кінцівки: 3 - плечова кістка; 4 - кістки передпліччя (а - ліктьова, б - променева); 5 - кисть (а - зап’ясток; б - п’ясток; в - фаланги пальців).
Тазовий пояс: 1 - тазові кістки; 2 - криж. Скелет вільної нижньої кінцівки: 3 - стегнова кістка; 4 - гомілка (а - велика гомілкова кістка, б - мала гомілкова кістка); 5 - стопа (а - передплесно; б - плесно; в - фаланги пальців).
Порівняння скелетів людини (А) та людиноподібної мавпи (Б). Завдання. Поясніть, чим зумовлені відмінності в будові скелетів людини та мавпи
Діяльність стор.136 Заповнити таблицю.
ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ
Дайте відповідь на запитання
1. На які відділи поділяють скелет людини? З яких кісток вони складаються?
2. Яку будову має хребет і яке його значення?
3. Які кістки утворюють грудну клітку? Які її функції?
4. Які особливості будови пояса верхніх кінцівок?
5. З яких кісток складається скелет верхньої вільної кінцівки?
6. Яка будова тазових кісток? Які їхні функції?
7. Які особливості будови скелета нижньої вільної кінцівки?
Виберіть одну правильну відповідь
1. Укажіть ряд кісток, які входять до складу грудної клітки: а) ребра, грудина, грудні хребці; б) ключиця, ребра, грудина; в) ключиця, грудина, грудні хребці; г) грудина, грудні хребці, лопатка.
2. Чим скелет людини відрізняється від скелета людиноподібних мавп: а) склепінчастою будовою стопи; б) кількістю фаланг пальців; в) кількістю шийних хребців; г) розташуванням великого пальця рук?
Утворіть логічні пари
Установіть відповідність між кістками і суглобами, які вони утворюють.
1 плечовий суглоб
2 ліктьовий суглоб
3 кульшовий суглоб
4 колінний суглоб
А тазова кістка і стегнова кістка
Б стегнова кістка і великогомілкова та малогомілкова кістки
В лопатка і плечова кістка
Г плечова кістка і ліктьова та променева
Урок Рух людини. М'язи пар.31
пар.31 Діяльність стор. 139-140 в зошиті.
Робота та втома м'язів пар. 32 (самостійно)
Лабораторне дослідження стор.144
*****************************************
*****************************************
**************************
Урок: Залізи внутрішньої та змішаної секреції. пар. 57
1.
Залози внутрішньої секреції.
Залізи змішаної секреції.
Вивчити теоретичний матеріал пар. 57 повт пар. 56
Урок: Стрес. Ендокринні порушення. пар. 58
1. Стресс
Вивчити стадії прояву стресу на стор. 254
Ендокринні порушення. стор.255
Діяльність стор. 255-256.
Опрацювати пар. 58.
30.04.
Урок: Узагальнення теми ВНД. повт.
пар. 48-54.
С.К. стор. 240.
Увага! Готуємось до К.Р.
Тема10. Регуляція функцій організму.
Урок: Гомеостаз та регуляція функцій.
пар. 55
Ендокринна регуляція пар 56
1.Нагадайте способи регуляції функцій.
пар. 3
2. 3. Заповніть таблицю на стор. 244
4.
Результат стор. 244, 248
Урок: Залізи внутрішньої та змішаної секреції пар. 57 Стресс. Ендокринні порушення пар. 58
1.
23.04.
Урок: Свідомість. Пам'ять пар. 53
1.Поміркуйте стор. 231
2. Критерії свідомості. стор.231
Дайте характеристику критеріям свідомості. Наведіть приклади.
2. Пам'ять
Наведіть приклади різних видів пам'яті.
Підготуйте відповідь, як ви тренуєте свою пам'ять.3. Діяльність стор. 233
Дослідження різних видів пам'яті.
Зробити висновки.
Параграф 53.
Урок: Сон. Біоритмі пар. 54
1. Сон.
2.
https://www.youtube.com/watch?v=GKlAxKAym4A
3. Біоритми
4. Дізнайтесь, який у вас хронобіологічний тип. Діяльність стор. 238.
Параграф 54.
!Увага!
Узагальнення теми стор.239.
Самоконтроль стор. 240
16.04.
Урок: Мова. Мислення. пар. 52.
1.
Обґрунтуйте таке правило розвитку розумової діяльності:
Чергуйте розумову діяльність з активним відпочинком, перемикайтеся на різні види діяльності. (п).
2. Поняття – сигнальна система.
4. Мислення. Роль кору У П.
5. Основні розумові операції для розвитку мислення.Таблиця Стор. 229.
Параграф 52.
Цікава Біологія. Позакласний захід
Гален - давньоримський медик, хірург і філософ грецького походження. Гален зробив вагомий внесок у розуміння багатьох наукових дисциплін, включаючи анатомію, фізіологію, патологію, фармакологію та неврологію, а також філософію та логіку. Вікіпедія
https://www.youtube.com/watch?v=M0YAyo62gKY
Тест « Твій темперамент»
- *Який у вас характер?
А) спокійний, повільний, стриманий
Б) боязкий, сором'язливий, уразливий, нерішучий.
В) енергійний, пустотливий, гарячий
Г) життєлюбний, оптимістичний, товариський
* Які ігри вам подобаються?
А) відокремлені, тихі, спокійні.
Б) відокремлені, тихі;
В) азартні, галасливі, рухливі, д
Г) всякі, але щоб було весело.
*Як засвоюється нове?
А) повільно, зате докладно
Б) залежить від обставин
В) схоплюю на льоту, але швидко забуваю
Г) швидко та легко
*Особливості мови:
А) повільна, без жестів, невиразна
Б) тиха та невпевнена, але виразна
В) мова емоційна, уривчаста, швидка
Г) з жестами та мімікою, виразна, жива
*Руху:
А) солідні, неквапливі, неквапливі
Б) метушливі, неточні, невпевнені
В) швидкі, рвучкі
Г) ритмічні, точні, впевнені
РЕЗУЛЬТАТИ
Більшість відповідей А – ФЛЕГМАТИК
Більшість відповідей Б – МЕЛАНХОЛИК
Більшість відповідей В - ХОЛЕРИК
Більшість відповідей Г – САНГВІНІК
09.04.
Урок: Умовні рефлекси людини. Набуто поведення. пар.50
1. Виконайте вступну вправу стор. 219
2. Пригадайте, що таке умовні рефлекси?
3. Особливості умовних рефлексів. стор.219-220 (виписати в тетрадь і вивчити)
4. Придбано поведення стор. 220-221* динамічний стереотип
5. Діяльність стор. 221-222. Заповніть таблицю.
6. Результат стор. 222
7. Опрацюйте пару. 50.
Урок: Научення. Розумова діяльність пар. 51
1. Виконайте вступну вправу стор. 223
2. Види наукіння (таблиця) Стор. 223-2243. Розумова діяльність Стор. 224
4. Розвиток розумової діяльності Стор. 225
5. Діяльність. стор. 225-226Обробіть таблицю, підготуйте усну відповідь.
6. Результат стор. 226
7. Параграф 51, повт. пар48-49
02.04.
Тема 9. Вища нервна діяльність.
Урок: Поняття про ВНД. пар. 48
1.
Великий мозок вкритий корою , яка утворюється сірою речовиною, що складається з тіл нейронів. Усередині міститься біла речовина, що складається з відростків нейронів. У білій речовині є скупчення сірої речовини у вигляді ядер. Цю частину називають підкіркою .
2. Основні нервні процеси
Дайте характеристику процесам збудження та гальмування. Наведіть приклади. стор. 211 - 212 3. Основники вчення про ВНД
Іван Петрович Павлов
1849 – 1936
Підготуйте усні повідомлення про видатних учених. (Презентуєте на уроці)
4. Типи ВНД.
5. Які основні властивості темпераменту Стор. 2136. Діяльність стор. 213 - 214
*Виконайте дослідницький практикум. *Обробити результати
*Зробити висновки
Робота має бути оформлена у тетрадях.
6. Опрацюйте пару. 48.
Повторити тему "Сенсорні системи".
Урок: Безумовні рефлекси. Вроджена поведінка. пар.49.
1.
Пригадайте, що таке рефлекс? Рефлекторна дуга?
Особливості вроджених форм поведінки Стор. 215-216
2.Навести приклади безумовних рефлексів, та їх значення.
Наведіть приклади інстинктів Людини.4. Опрацюйте пару. 49, повт. 48
*Зверніть увагу на рубрику
"Біологія + література"!
26.02 (05.04 – 26.03. – заміна)
Тема 8
Зв'язок організму людини із зовнішньою средою.
Сенсорні системи - Аналiзатори
1.
Урок: Загальна характеристика сенсорних систем. пар. 41
2. Роль сенсорних систем Стор. 181
3. Будова сенсорної системи Стор. 182-183
! Складіть схему будови аналізатора.
4. Властивості сенсорних систем стор.183
Поміркуйте! Навести власні приклади.
5. Діяльність стор. 184 Заповнити таблицю.
! Пояснення вчителя він лайн.
! Перевірка виконання.
Вивчити 11 видів відчуттів Стор. 184
https://www.youtube.com/watch?v=zwbQjePAIqI&t=6s
6. Опрацювати параграф 41.
Перевірте свої знання.
Тема 8 Зв'язок організму людини із зовнішньою средою.
Урок: Зорова сенсорна система пар. 42. Мета: Визначити роль сенсорних систем, особливості будови та функцій зорової сенсорної системи.
Пригадайте! Що таке сенсорні системи?
1. Зорова сенсорна система - функціональна система, яка спеціалізується на сприйманні світлових подразнень та формування зорових відчуттів (90% інформації про навколишнє середовище).
Опрацюйте табл.28 Відділи зорової сеснсорної системи стор.185.
Зверніть уівагу!
На особливості будови та функції на периферичний, провідниковий та центральній відділі, де розташований зоровий центр.
2. Будова ока людини.
Око – периферичний орган. Розгляньте мал.95 стор.186. Запам'ятайте розташування складових ока. Вивчіть таблицю Будова ока людини.
Шкірна структура ока виконує певні функції, які описані на стор.187, запам'ятайте їх.
3. Допоміжний апарат ока мал.96 стор.187. Визначте функції цих структур.
https://www.youtube.com/watch?v=OlMPTsA5rKk
Діяльність. Навчаємося пізнавати.
Лаб. дослідження .
Виявлення сліпої плями на сітківці ока .
Ця робота дуже цікава, вона розвиває дослідницькі вміння та вміння пояснювати результати дослідження.
Результат: Якщо ви засвоїли матеріал, ви отримаєте назву терміна, яким позначають підвищену чутливість організму до впливу фактора середовища, і можете успішно виконати роботу з ілюстрацією стор.188.
Д/з: параграф 42 питання залишкової перевірки стр.188
https://www.youtube.com/watch?v=OlMPTsA5rKk&t=76s
Будова ока людини стор. 186 табл. 29, Іл. 95
! Випишіть складові ока, вивчити їх назви та функції стор. 187
https://www.youtube.com/watch?v=9Uhc7c0D6S0
19.02.21.
Урок: Обробка інформації у ЦНС. пар.38.
1. Опрацювати пар. 38.
2. Скласти план-конспект за параграфом 38.
3. Питання № 7 письмово у тетрадях.
Урок: Периферічна Н.С. пар 39.
1. Автономна Н.С
2. Соматична Н.С.
Захворювання Н.С. пар 40 (додаткова інформація). Повторити пару. 34-37
Опрацювати пар. 39-40.
22.01.21
Урок: Рух людини. М'язи. пар31
*Підготувати усну відповідь за планом:
1. Рух людини.
2. М'язова тканина стор.138
3. Будова м'язи. стор 139
*Замалювати і вивчити будову м'яза. Іл.72
* Заповнити таблицю стор. 140.
Урок: М'язова система.Робота м'язів. пар.32
1.
2.Робота м'язів стор. 142-143.
3. Втома м'язів. стор.143
Діяльність стор.144.
Зробити висновки.
Тема Опора та рух.
Урок: Опора людини. пар28
1. Особливості опори людини стор. 125
2. Будова ОРС людини
3. Будова кісткової та хрящової тканини.
КІСТКОВА ТКАНИНА – сполучна опорна тканина, що складається з клітин та міжклітинної речовини та формує кістки скелета.
Функції кісткової тканини: опорна та захисна.
Складові тканини | Характеристика |
Найчисельніші клітини- остеоцити (з грецьк. кістка та клітина) | Мають численні тонкі відростки, за допомогою яких з'єднуються між собою для міцності. Клітини становлять 1/3 тканини. Клітини кісток за їх спеціалізацією поділяють на три типи: • остеобласти (клітини-будівники кістки) оточують собі мінеральними речовинами і перетворюються на кісткові клітини-остеоцити; • остеоцити найчисельніші клітини кістки (що формуються з остеобластів) виділяють назовні головний органічний компонент міжклітинної речовини (колагеновий білок) та відповідають за мінералізацію кісток; • остеокласти (клітини-руйнівники кістки) «розчиняють» мінеральні речовини кісток, після чого ці речовини знову потрапляють у кров. |
Міжклітинна речовина | Тверда міжклітинна речовина заповнює канали між кістковими клітинами. Становить 2/3 частини тканини. Через міжклітинну речовину кісткові клітини живляться і дихають. Основна органічна речовина колаген (осеїн) у складі колагенових волокон надає кісткам гнучкості та пружності. 3 мінеральних речовин найбільше солей – фосфатів та карбонатів Кальцію (99 % усіх мінеральних речовин) і сполук Флуору, Фосфору, Магнію, Натрію, неорганічні речовини надають твердості й міцності під час стискання й розтягу. Склад: органічні речовини (30 %), неорганічні (60 %) речовини, вода (10%). |
За розміщенням кісткових пластинок розрізняють:
Компактна, або щільна, кісткова речовина |
Остеон - структурна одиниця компактної речовини. Кісткові клітини остеоцити розміщені концентрично, утворюючи колові системи (остеони), що складається із 5-20 циліндричних пластинок, вставлених одна в одну. По центру кожного остеона проходить канал, у якому розміщені кровоносні судини й нерви. Остеони щільно прилягають один до одного, утворюючи міцну структуру |
Губчаста кісткова речовина | Губчаста речовина має тонкі кісткові пластинки й перекладини, які перехрещуються сіткою з утворенням комірок (пор). Зумовлює міцність та легкість кістки за невеликої затрати кісткової тканини. У порах речовини розміщується червоний кістковий мозок, що утворює клітини крові – еритроцити. |
4. Вчимося пізнавати стор. 128- Лаб. дослідження.
5. Вивчити пар. 28.
Урок: Кістка – орган скелетної системи пар.29
4. Діяльність стор. 132. Заповнити таблицю.
Досвід! Хімічний склад кістки.
Органічні та мінеральні речовини надають щільності та пружності.
Як це довести?
5. Будова скелета людини пар. 30
!Нагадайте особливості будови скелета ссавців.
Які кістки входять до складу скелета голови? Скелет голови - це череп . У ньому виділяють два відділи - мозковий і лицьовий. У мозковому відділі містяться головний мозок, органи зору, слуху та рівноваги. Лицьовий відділ утворює кісткову основу дихального апарату (верхніх дихальних шляхів) і травного каналу (порожнини носа та рота). Обидва відділи складаються з окремих кісток, з’єднаних між собою нерухомо, за винятком нижньої щелепи.
Будова хребта Яка будова хребта? Хребет людини має S-подібну форму . Він складається з 30-34 хребців і поділяється на 5 відділів: шийний, грудний, поперековий, крижовий та куприковий.
Кожен хребець складається з тіла, дуги та відростків. Між тілами хребців розташовані міжхребцеві диски, які є пластинками з хряща. Ці диски, а також зв’язки беруть участь у сполученні сусідніх хребців між собою. Таке з’єднання забезпечує значну гнучкість хребта.
Скелет вільної верхньої кінцівки складається з трьох відділів: плеча, передпліччя та кисті. Плече має лише одну плечову кістку, яка верхньою головкою з’єднується з лопаткою, а нижньою - з кістками передпліччя, утворюючи ліктьовий суглоб. Передпліччя утворене двома кістками: ліктьовою та променевою.
У кисті розрізняють три частини: зап’ясток, п’ясток та кістки пальців . Зап’ясток утворений вісьмома короткими кістками, розташованими у два ряди. Вони сполучені між собою, а також з кістками передпліччя та п’ястка. П’ять видовжених кісток п’ястка рухомо з’єднані з кістками пальців. Кожен палець має свою назву: великий, вказівний, середній, підмізинний, мізинець. Великий палець має дві кістки та протиставлений іншим. Усі інші пальці мають по три кістки - фаланги. Така будова кисті забезпечує виконання нею найдосконаліших рухів.
ЦІКАВО ЗНАТИ! Рука людини є унікальним органом. За допомогою руки, яка реалізує все, що народжує думка, людина сама творить свій світ. Великі міста, штучні моря, космічні кораблі - усе це рукотворні пам’ятники людини.
Плечовий пояс побудований з двох парних кісток: лопаток і ключиць. Через ці кістки верхні кінцівки з’єднуються з тулубом. Лопатки - плоскі кістки трикутної форми, розташовані на задній поверхні грудної клітки. Вони з’єднані з ключицею та плечовою кісткою. Плечова кістка і лопатка утворюють плечовий суглоб. Ключиця, крім з’єднання з лопаткою, іншим своїм кінцем з’єднується з грудиною. Завдяки цьому ключиці утримують плечовий суглоб на відповідній відстані від грудної клітки, забезпечуючи тим самим значну свободу рухів верхніх кінцівок. Перелом ключиці призводить до того, що плечовий суглоб притискається до грудної клітки: унаслідок цього рухи верхньої кінцівки стають обмеженими і болісними.
Скелет вільної нижньої кінцівки включає три відділи: стегно, гомілку та стопу. Стегно утворене стегновою кісткою, яка є найдовшою в скелеті людини (її довжина складає до 25 % довжини тіла). Верхня головка стегнової кістки утворює кульшовий суглоб з кістками тазу, а нижня - колінний суглоб з надколінною чашечкою (особлива коротка кістка) та великою гомілковою кісткою. Гомілка включає велику та малу гомілкові кістки. Вони утворюють гомілковостопний суглоб з кістками стопи.
Стопа виконує опорну функцію під час стояння та ходіння. У її скелеті розрізняють плесно, перед плесно та кістки пальців стопи.
Тазовий пояс містить дві масивні тазові кістки , які спереду з'єднані між собою хрящем, а ззаду зрощені з крижовим відділом хребта. У дітей таз складень трьома парними кістками ( лобковою, клубовою та сідничною) , які спільні між собою хрящами. Після 16 років вони зростаються в одну – тазову. У шкірній тазовій кістці є кулеподібна западина, куди заходити головка стегнової кістки. Завдяки цьому вони переносять масу тіла на нижні кінцівки, забезпечуючи опору та рух. Крім того, кості тазу захищають та підтримують внутрішні органи черевної порожнини.
Вивчіті параграф 29, 30, повт. пар. 28
Діяльність Стор. 136.
Підготовити відповідь - таблиця на стор. 136
ЗАГАЛЬНО ЗНАННЯ
* Скелет людини складається з відділів: скелета голови (череп), тулуба (хребет та грудна клітка), кінцівок (скелет вільних кінцівок та їхніх поясів).
*Череп має лицьовий та мозковий відділи. Усі кістки черепа сполучені нерухомо, за винятком нижньої щелепи.
*Хребет складається із шийного, грудного, поперекового, крижового та куприкового відділів.
*Грудна клітка побудована з грудини, дванадцяти пар ребер і грудних хребців.
*Скелет верхніх кінцівок - це кістки плечового пояса (лопатки і ключиці) та скелет вільних верхніх кінцівок (кістки плеча, передпліччя та кисті).
* Скелет нижніх кінцівок - це кістки тазового пояса та скелет вільної нижньої кінцівки (кістки стегна, гомілки та стопи).
* Вертикальне положення тіла, вигини хребта, склепіння стопи, положення її великого пальця, сплощена форма грудної клітки, й особливо будова кисті людини, - основні відмінності її скелета від скелета людиноподібних мавп.
ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ
Дайте відповідь на запитання
1. На які відділи поділяють скелет людини? З яких кісток вони складаються?
2. Яку будову має хребет і яке його значення?
3. Які кістки утворюють грудну клітку? Які її функції?
4. Які особливості будови пояса верхніх кінцівок?
5. З яких кісток складається скелет верхньої вільної кінцівки?
6. Яка будова тазових кісток? Які їхні функції?
7. Які особливості будови скелета нижньої вільної кінцівки?
Виберіть одну правильну відповідь
1. Укажіть ряд кісток, які входять до складу грудної клітки: а) ребра, грудина, грудні хребці;
б) ключиця, ребра, грудина;
в) ключиця, грудина, грудні хребці;
г) грудина, грудні хребці, лопатка.
2. Чим скелет людини відрізняється від скелета людиноподібних обезьян:
а) склепінчастою будовою стопи;
б) кількість фаланг пальців;
в) кількістю шийних хребців;
г) розташуванням великого пальця рук?
Утворіть логічні парі
Встановіть відповідність між кістками та суглобами, які вони утворюють.
1 плечовий суглоб
2 ліктьовий суглоб
3 кульшовий суглоб
4 колінний суглоб
А тазова кістка і стегнова кістка
Б стегнова кістка і великогомилкова та малогомілкова кістки
У лопатка і плечова кістка
Г плечова кістка і ліктьова та лучева
18.12.
Урок: Будова та функції шкіри пар.26.
1.
4. Діяльність стор.118-119.
5. Вивчити пар. 26
Урок: Терморегуляція пар. 27. Узагальнення. стор.124
1.
11.12.
Урок:. Виділення. Терморегуляція. пар.24
4. Діяльність стор.111
Регуляція сечоутворення.
Захворювання. пар. 25.
1.
4. Діяльність стор. 114-115 Параграф 25.
Готуємось до К. Т.
18.12. Тема: "Транспорт речовин".
повт. пар. 17-23.
04.12.
Урок: Серцево-судинні хвороби пар.23.
1. ССГ, причини.
Серцево-судинні захворювання (ССЗ) — клас захворювань, які пов'язані з патологією серця або кровоносних судин[1], загальна назва захворювань системи кровообігу. До серцево-судинних захворювань належать ішемічна хвороба серця (до якої зараховують стенокардію та інфаркт міокарда (відомий як серцевий напад). До ССЗ також зараховують інсульт, серцеву недостатність (зокрема, пов'язану з високим кров'яним тиском), кардіоміопатію, аритмію , вроджені і набуті вади серця, аневризму аорти , хвороби периферійних артерій, тромбоз , тромбофлебіт . .
2. Перша допомога при кровотечах.
Завдання. Правила надання першої допомоги при кровотечах. стор.103-104
3. Опрацювати пар. 23.
4. Узагальнення теми "Транспорт речовин" стор.106.
5. Самоконтроль знань (письменно) стор.107.
27.11.
Урок: Система кровообігу. Серце. пар 21.
1.
2. Будова та функції серця. 3. Діяльність (письменно).
Урок: Кровоносні судини. Рух крові. пар. 22
1.
20.11.
Урок: Кровотворення. Форменні елементи крові. пар.19
1. Гемопоез.
Схема кровотворення
2. Форменні елементи крові.
Еритроцити.
Тромбоцити-кров'яні платівки3. Вивчити пар. 19.
Групи крові. Переливання крові. Зсідання. пар. 20
1.Групи крові.
Карл Ландштейнер.
1930 р. Нобелівська премія "за відкриття груп крові".
2. Резус фактор-особливий білок на мембранах еритроцитів. RH+ 85% людей rh-15% людей.
Резус – конфлікт
3. Принципи переливання крові. Тема 4. Транспорт речовин
Урок: Внутрішнє середовище організму.
пар. 17
Пригадайте! Що таке транспорт речовин, його значення?
1.Роль рідини в організмі. Клод Бернар.
2. Значення транспорту речовин. стор. 78-79. табл. 10 Процеси транспортування речовин.
3. Рідке внутрішнє середовище: кров-тканинна рідина-лімфа стор. 79
Підтримка гомеостазу
5. С.Р. з ілюстрацією стор. 81.
Пригадайте будівництво кровоносної системи хребетних тварин різних класів.
Біологія + фізика
Агрегатні стани речовини
6. Вивчити пар. 17 Результат. стор. 81
перевірте за питаннями с.к.
Крок і лімфа. пар 18.
1. Кров - сполучна тканина
2. Склад крові. стор. 82-83
3.Функції крові. стор.83
4. Склад та функції лімфі.
5. Лабораторна робота №1 стор.84 Вивчити мікроскопічна будова крові.
Заповнити таблицю на стор. 85.
Зробити висновки.
6. Вивчіті пар.18
Перевірте знання стор. 85
Урок: Процеси дихання. пар. 15
1. Вентиляція легенів. стор.68-69
Вдих - активний процс.
Видих- пасивний процес.
Біофізичні процеси газообміну.
?Пригадайте з курсу фізики, що таке тиск, дифузія?
4. Транспорт газів кровью. стор.69-70
5. Підготуйте відповідь за планом:
6. Діяльність (за вибором). стор. 70-717. Вивчити пар.15
8. Результат стор.71
Урок: Регуляція дихання. пар 16
1. Механізми регуляції дихання стор.72
Механізм регуляції дихання
2. Захворювання органів дихання стор. 73
Заходи профілактики
3. Методи дослідження органів дихання.
4. Діяльність. стор.74 вивчити пам'ятку "Запобігання туберкульозу".
5. Вивчити пар. 16, повторити пар. 13-15 Узагальнення теми- таблиця стор. 76.
Готуємось до самоконтролю знань стор.77
Урок: Дихання та його значення. пар.13
1. Значення дихання.
Основні етапи дихання.
2. Основні процеси дихання стор.61 - дифузія
- конвекція
- окиснення
Вентиляція легенів (конвекція) Газообмін в легенях ( дифузія)
3. Легеневе дихання.
типи легеневого дихання
Результат запитання для самоконтролю стор.63
Урок: Дихальна система людини пар.14
1. Які функції виконує дихальна система?
2. Функції дихальної системи табл.7 стор. 65.
3. Повітроносні шляхи. табл.8
4. Легені.
5. Виконати роботу на стор. 67 Заповнити таблицю (листово)
6. Вивчіті пар.14
Результат. стор 67
https://www.youtube.com/watch?v=bFkCcezJZQ4
Урок 11: Травлення у кишечнику. пар 11
1. Кишечник
2. Печінка
3. Підшлункова залоза
5. Вивчити пар. 11, повт пар.8-10
Урок 12: Регуляція травлення. Харчові розлади. пар.12
1.
3. Готуємось до узагальнення.
4. Опрацювати пар. 12, повт. пар 11, 8-10
Узагальнення: табл. 5, 6 стор. 58
Самоконтроль стор. 59.
Увага! Готуємось до моніторингу знань.
пар. 1, 2, 3, 5, 6.
Урок 7: Значення компонентів харчових продуктів. (Пар.7)
1.Поняття "поживні речовини"
2. Додаткові речовини
3. Вітаміні
Вивчити роль основних вітамінів в організмі. табл. 4 стор.34Д.З: пар. 7
Діяльність. стор.34-35. Дайте характеристику харчового продукту за планом табл. стор.34.
Увага!
Готуємось до моніторингу знань.
Узагальнення теми 1 Стор. 36
Самоконтроль знань Стор. 37
Тема2. ТРАВЛЕННЯ
Урок 8: Травлення людини. Будова травної системи
1.Згадайте, що таке травлення, його значення та типи?
Внутрішньоорганізмове травлення. стор.39
2. Травна система людини. стор.39 іл.17
3. Функції травної системи стор.40 виписати та вивчити.
Д.З: пар. 8
Діяльність стор 41. "Дія ферментів слюні на крахмаль". Самоконтроль стор. 41
Увага! Готуємось до моніторингу знань.
пар. 1, 2, 3, 5, 6.
Урок 5: Обмін речовин та перетворення енергії. (Пар.5)
1. Згадайте що таке обмін речовин і перетворення енергії.
Визначте індекс маси свого тіла. (і. Кетеле)
Зробить висновок.
Урок: Харчування та обмін речовин. Їжа людини. (пар. 6)
1. Поміркуйте, чому іжа відіграє провідну роль в процесі обміну речовин?
Вивчить пар. 6.
4 Залози змішаної секреції.
Вивчити теоретичний матеріал пар 56, 57.
https://us04web.zoom.us/j/8549507639?pwd=ZFZSTTdsa3JSTHM2WjdBSHloaEpzZz09
Идентификатор конференции: 854 950 7639
Пароль: 0TB7Ev
Завдання в зошитах ( тількі з позначкою "письмово") виконуються і надсилаються в день уроку за розкладом. До 18.00
Урок: Умовні рефлекси. Набута поведінка.(пар. 50)
1.Особливості умовних рефлексів. стор.219
2.Різноманітність умовних рефлексів. табл. 41, стор.220
Вивчить таблицю зверніть увагу на адаптивний зхрактер.
https://www.youtube.com/watch?v=vfVb0HDzKU8
3.Ознаки набутої поведінки. Динамічний стереотип. стор220-221
4.Порівняйте безумовні та умовні рефлекси. табл.42, стор 222.
https://www.youtube.com/watch?v=NnfMpxnmNHA
Урок : Научіння. Розумова діяльність. Мова, мислення.(пар.51-52)
1.Виконайте вступну вправу. стор.223
2. Научіння. Види научіння людини. табл.43, стор.223
https://www.youtube.com/watch?v=EkmIZ2jAajo
3.Розумова діяльність людини.
4. Чинники впливу на розумову діяльність.
5. Обгрунтуйте правила розвитку розумової діяльності, стор.226 усно
https://www.youtube.com/watch?v=vfVb0HDzKU8&t=23s
Свідомість. Пам'ять. Сон. Біоритми. пар. 53- 54 ( ознак)
https://www.youtube.com/watch?v=0sbfpmGvG8M
Запамєятайте цікаву і корисну інформацію.
Шановні учні, зверніть увагу!
1. Параграф 46 Сенсорні системи рівноваги і руху, параграф 47 Сенсорні системи дртику температури і болю працюємо в режимі ознайомлення.
https://www.youtube.com/watch?v=efDsh2V2fPw
2.Узагальнюємо тему на стор 209. Вивчити табл на стор. 209.
3. Самоконтроль знань на стор. 210 письмово.
Питання прошу записувати , відповіді позначати літерами і прописувати словами!
Тема: Вища нервова діяльність.
Урок: Вища нервова діяльність пар. 48.
1.Виконайте вступну вправу. стор. 211.
2. Особливості та значення ВНД.
3. Вивчити табл. 40 стор. 212
3. Виконати дослідження. Визначте тип ВНД та свій темперамент стор. 213-214
https://www.youtube.com/watch?v=s07WmqY_nr4
https://www.youtube.com/watch?v=WCVxkIVQUC4
Урок: Безумовні рефлекси. Вроджена поведінка людини. пар 49.
1. Пригадайте і дайте характеритстику безумовним рефлексам.
2. Вроджена поведінка.
https://www.youtube.com/watch?v=S0JGpQWRImk
3. Викрнайте завдання на стор. 217-218." Визначення реакції зіниць на світло."
06.04.20
Вітаю вас!
Продовжуємо вивчати тему Сенсорні системи.
Урок: Слухова сенсорна система.
1. Працюємо на стор. 193
- Визначення- Слухова сенсорна система
2. Вивчить відділи Слухової сенсорної системи. Табл. 30 стор 193
3.Вивчаємо будову вуха мал. 99 стор. 194.
4. Навчаємось пізнавати.
Проведить лабораторне дослідження: Вимірювання порогу слухової чутливості. за інстр. карткою стор. 195-196
Поріг слухової чутливості – це найменший рівень звуку чистого тону, який є достатнім для нормального «здорового» слуху, щоб бути почутим. Поріг слухової чутливості залежить від віку людини. Слух старших людей зазвичай погіршується. Крім того поріг слухової чутливості залежить від фізіологічного стану людини. Є багато патологій, які можуть призвести до погіршення слуху і відповідно збільшити поріг слухової чутливості. Наприклад, хвороби сполучної тканини. Також набуті травми або інфекції можуть погіршити слух. Крім того, поріг слухової чутливості залежить і від натренованості вуха.
І звичайно, не можна забувати про генетичні фактори, які можуть впливати на поріг слухової чутливості людини.
5.Обгрунтуйте основні правила гігієни слуху.
Заповнить таблицю на стор.196.
6. Результат. Проведить самоконтроль за питаннями на стор. 196.
Це цікаво!
Урок: Сенсорні системи смаку, нюху.
1. Нюхова с.с. структура і значення. стор. 197. таблиця 31
2. Зробить висновки
3. Смакова сенсорна система. Структура, функції. стор. 198 таблиця 32.
Будова смакової бруньки
3. Діяльність. Виконайте завдання на порівняння - табліця на стор. 199- 200
Вітаю Вас!
Тема: Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем.
Урок 2. Зорова сенсорна система.
Мета: Визначити роль сенсорних систем, особливості будови та функцій зорової сенсорної системи.
Пригадайте! Що таке сенсорні системи?
1. Зорова снсорна система - функціональна система, яка спеціалізується на спрйманні світлових подразнень и формування зорових відчуттів ( 90% інформації про навколишнє середовище).
Опрацюйте табл.28 Віддили зорової сеснсорної системи стор.185.
Зверніть уівагу! На особливості будови та функції на переферичний, провідниковий та центральній віддили, де розташований зоровий центр.
2. Будова ока людини.
Око - периферичний орган. Розгляньте мал.95 стор.186. Запам'ятайте розташування складових ока. Вивчіть таблицю Будова ока людини.
Кожна структура ока виконує певні функції, які описані на стор.187, запам'ятайте їх.
3. Допоміжний апарат ока мал.96 стор.187. Визначте функції цих структур.
https://www.youtube.com/watch?v=OlMPTsA5rKk
Діяльність. Навчаємося пізнавати.
Лаб. дослідження. Виявлення сліпої плями на сітківці ока.
Ця робота дуже цікава, вона розвиває дослідницькі вміння та вміння пояснювати результати дослідження.
Результат: Якщо ви засвоїли матеріал, ви отримаєте назву терміна, яким позначають підвищену чутливість організму до впливу чинника середовища, і можете вдало виконати роботу з ілюстрацією стор.188.
Д/з: параграф 42 питання для остаточної перевірки стор.188
Урок 2. Зір людини. Порушення зору.
Мета: Дізнатися що таке зір, які є порушення зору.
Ключові терміни: Короткозорість, Далекозорість, Астигматизм. Акомодація ока.
Поміркуйте! Очі - дзеркало душі. Очі розумних людей немов світяться внутрішнім сяйвом, притягують, викликають бажання осягнути їх глибину.
А чи впливає на внутрішній світ людин якість сприйняття світлової інформації?
1. Зір людини. Як відбувається сприйняття світлової інформації у людини стор.189?
Світлосприймальні клітини сітківки - палички і колбочки. Опрацюйте табл. на сторінці 190.
2. Нервове проведення збудження - це сукупність процесів, які передають електричні імпульси від фоторецепторів до КВП.
Кіркове формування відчуттів - це процеси аналізу і синтезу інформації, що відбуваються в потиличній зоровій зоні КВП й спрямовані на формування зорових відчуттів ( стаття стор.190)
3. Випишіть найчастіше порушення заломлення світла стор.190-191.
Поцікавтеся, що таке дальтонізм "куряча сліпота", яка спостерігається у 8% чоловіків и 0,5% жінок.
4. Акомодація ока - це здатність ока бачити зображення на різнихї відстанях завдяки здатності кришталика змінювати свою кривизну.
Діяльність. Навчаємося пізнавати.
: Визначення акомодації ока. Алгоритм виконання стор.191.
Результат: Дайте відповідь на питання: Коли очі втомляться швидше , коли ви роздивляєтесь предмет здалеку чи виконуєте дрібну кропітку роботу?
Якщо ви знаєте відповідь і можете пояснити, ви удало засвоїли матеріал! Вітаю!
Д/з: параграф 43 питання залишкової перевірки стр.192.